Sector Food

Afgelopen blok hebben we kennisgemaakt met de sector Food. Ik was hier erg benieuwd naar want ik wist niet wat ik moest verwachten. Eten vind ik wel belangrijk en ieder mens is hier iedere dag mee bezig dus ik was benieuwd wat voor nieuwe en interessant dingen we dit blok gingen doen.

Het blok food stond in het teken van het maken van een trendrapport voor een bepaald bedrijf. We kregen samen met het projectgroepje een bedrijf toegewezen, in ons geval was dat Peijnenburg. Ik vond dit erg leuk omdat Peijnenburg iedereen wel kent en dus bekend is dus ik was erg benieuwd naar het bedrijf en wat er ging komen.

Wij gingen aan de slag voor het trendrapport en gingen ons allereerst verdiepen in de trends op het gebied van Food. Gelukkig kregen we ook verschillende gastdocente die bij ons een college kwamen geven over Food en trends. In dit geval was dat Jord Althuizen van foodinspiration. Hij gaf ontzettende leuke colleges en maakte het verhaal ook boeiend en begrijpelijk. Door deze nieuwe informatie konden we verder met nieuwe inspiratie voor ons trendrapport. In het projectgroepje hebben we iedereen taken toegedeeld. Hierdoor is er geen verwarring ontstaan en verliep de samenwerking best goed. We waren het snel met elkaar eens en we wiste wat we aan elkaar hadden.

Tessa cramer gaf ons lessen in het rapporteren van trends. Zij is van beroep trendwatcher en kon ons dus hier goed mee opweg helpen. Elke les gingen we al een stapje verder en werkte we de trend steeds dieper uit. Hierdoor had ik het gevoel dat je ook de theorie toepast in de praktijk het een stuk gemakkelijker word en je het hierdoor snapt, ken je dat gevoel? We waren dus op de goede weg en bespraken ook regelmatig onze voortgang met diverse docenten.

Dit blok gingen we ook op Fieldtrip, deze keer mochten we zelfstandig een Fieldtrip organiseren. We kregen een lijst toegestuurd en daarin stonden diversen bedrijven die te maken hadden met de foodbranche. Hieruit konden we twee bedrijven kiezen, daarnaast moesten we nog een bedrijf zelf kiezen wat ons interessant leek. We konden dus weer lekker door heel Nederland heen reizen om weer nieuwe dingen te ontdekken! Dit was erg uitdagend en ik ging op mijn gevoel af. Ik heb gekozen voor de onderstaande bedrijven in Den haag:

– Marqt; Biologische/duurzame supermarkt die zich ook verdiept in de trend transparantie.

– Vegetarische slager; zelf ben ik werkzaam bij de keurslager dus ik was erg benieuwd hoe de vegetarische slager het aanpakte en om een keer de andere kant te zien, waar ik me normaal gesproken minder snel in verdiep.

– braderie lente fair (Afferden GLD); Hier kon je deelnemen aan diverse workshops en meedoen aan een wijnproeverij, ook kon je tradities snuiven en speelde er een lokaal bandje.

Van deze bedrijven heb ik veel opgestoken van hoe het ook kan om onder andere met de natuur om te gaan en hoe vroeger de tradities waren. Maar ook waarom vegetariërs vegetariërs worden en me hierin te verdiepen. Ik Zou dit in eerste instantie nooit hebben gekend maar sinds ik op de opleiding zit sta ik steeds meer voor meer nieuwe dingen open en zie nu zoveel meer.

Ik heb sinds het blok food weer veel geleerd en ben hier ontzettend blij mee, ik ben er achter gekomen dat waarschijnlijk mijn hart ligt bij de evenementenbrache en kies ik voor de sector Leisure en food. Ik heb gewoon een heel goed gevoel bij deze twee maar dit wordt zeker nog vervolgd!

Leave a Reply

